Конкурс идей по «присвоению» Гумбольдт-форума в Берлине
конкурс
международный
открытый
dead-line регистрации:
15.09.2024
dead-line подачи проектов:
15.09.2024
дата объявления результатов:
10.10.2024
тема:
Архитектура
страна:
Германия
город:
Берлин
открыт для:
всех
регистрационный взнос:
нет
награда:
Работы победителей будут представлены в Обществе изобразительных искусств (nGbK) в Берлине, опубликованы в книге издательства DOM-Publishers и представлены публике другими способами.
организатор:
Общественная организация «Инициатива "Присвоение дворца"»
Call for ideas on appropriation of the Humboldt Forum/Berlin Castle
Участникам конкурса предлагается представить художественные, дизайнерские и архитектурные идеи по «присвоению» Гумбольдт-форума в Берлина (восстановленного Берлинского королевского дворца), учитывая его культурное, социальное и образовательное значение.
Исторический дворец в стиле барокко был значительно разрушен во время Второй мировой войны и снесен после ее завершения. На его месте во времена ГДР построили модернистский Дворец Республики. В 2006 Дворец Республики снесли и уже на его месте по решению Бундестага 2002 года построили бетонную копию Королевского дворца – Гумбольдт-форум, открывшийся в 2021 и вместивший часть собраний Государственных музеев Берлина.
Организаторов конкурса смущает политический аспект реконструкции, никак не предусмотренный в постановлении 2002 года, в частности некритическое прославление прусского королевского и имперского прошлого, а также резкое расхождение между обликом здания и его наполнением: экспозициями по искусству и культуре стран Азии и Африки
Концепции для временных и постоянных объектов на фасадах Гумбольдт-форума должны делать явными слои истории Германии XIX–XX веков, связанные с этим местом, но пока никак не отраженные ни в какой форме.
Конкурс идей – первая ступень по взаимодействию инициативной группы с властями ФРГ как владельцем Гумбольдт-форума по проведению конкурса арт-проектов для Гумбольдт-форума и их дальнейшей реализации.
The Humboldt Forum, built between 2013 and 2020, presents itself in the shell of the palace of the Prussian kingdom and the German Empire. As an idealised cover memory, it suppresses the complex history of the site in the 19th and 20th centuries: Imperialism and the oppression of minorities, the revolution of 1918, the period of the Weimar Republic, the Second World War, the division of Germany and the GDR, but also the peaceful reunification and the cultural appropriation of the Palace of the Republic. The history of the site now also includes the role of right-wing extremist circles in the “faithful” reconstruction. The radicalisation of the reconstruction project, which goes beyond the Bundestag resolution of 2002 — such as the Christian-fundamentalist charge of the dome slogan — has gradually marginalised and even eradicated other, critically reflected views of German history at this site.
The non-relationship between the external appearance of the building and the utilisation concept of the Humboldt Forum is also problematic. The legitimising reference to the royal art chambers cannot bridge this discrepancy. And to the extent that it does, it exacerbates the problem of the external appearance. For the collections on display inside are of colonial origin and the result of an imperial Prussian-German history of violence. Their presentation raises the question of the relationship of the Prussian-German monarchy and history to colonialism, without any critical thematisation having taken place to date.
It is time to break with the uncritical glorification of Prussia and change the external appearance of the Humboldt Forum. We are therefore inviting artists, designers and architects to submit proposals that use artistic means to visualise the repressed layers of the site and inscribe them into the façades of the Humboldt Forum. In addition to permanent, physical forms of intervention, we are also interested in temporary, performative and artistic-research works.
Artistic contributions are also possible that deal with fundamental changes to the programming, governance and handling of the collections, if these proposals also emerge in the urban space; because it remains essential to question the current character of the public space through the building.
The status quo should not be seen as the end point of a painful process, but as a starting point that can be transformed and developed as part of a culture of remodelling that is open to different views and perspectives on history and takes into account the diversity of today’s society.
This call for ideas is the first step in a campaign that demands that the federal government, as owner and operator, further develops its building and organises a competition for the realisation of corresponding art-in-architecture projects and implements the result.