Passages: transitional spaces for 21 centure. Tours & Saint-Pierre-Des-Corps: what if the А10 motorway opened up (an) urban passage(s)?
А10 – трасса, соединяющая Париж и Бордо – проходит через самое сердце города Тур, недалеко от его главной архитектурной достопримечательности – готического собора Сен-Гатьен. Также А10 является связующим звеном между центром Тура и его пригородом – Сен-Пьер-Де-Кор.
В центре города рядом с магистралью проходит проспект Жоржа Помпиду, который включает в себя пешеходную зону и зону для велосипедистов. Однако, во-первых, его пешеходная часть узка, а, во-вторых, 6 автомобильных полос трассы А10 и 2 полосы проспекта Жоржа Помпиду не делают пешую прогулку приятной и не позволяют насладиться прекрасными видами города и реки Луары. Конкурсантам предлагается разработать проект «пассажей» длиной в 1 км, которые могут проходить над или под магистралью. Цель заключается не в том, чтобы заменить или изменить А10, а в том, чтобы дополнить ее зоной для пешеходов и велосипедистов с рекреационной, торговой и другими функциями.
пресс-релиз:
The Passages Competition has been launched to obtain innovative scenarios that will revitalise the connections between Tours and Saint-Pierre-des-Corps while keeping the A10 motorway in service. This motorway crosses the city of Tours, carrying national and local traffic. These functions will continue in the future, since the idea of an orbital motorway has been abandoned.
The question is: what type of passage can be designed to improve connections between the residential districts on both sides, and the commercial and business zone separated by the motorway? Could such a passage simultaneously constitute a lively urban space and manage the connections between high-speed mobility and green modes, offering various uses and good connections to an environment of landscape and buildings?
The aim is not to eliminate the motorway, which provides fast metropolitan-scale connections, but to take advantage of its elevation above the railway lines to weave a parallel network that will form a sort of “urban hub” of walking and cycling links to provide a passage between the different parts and functions of the two surrounding towns. As the only ground level crossing of the A10 between the two rivers, this passage will increase the permeability between urban fabrics and alternative routes.