Ивано-Франковск – город на западе Украины, основанный в XVII веке как крепость для защиты от набегов крымских татар и запорожских казаков.
Сегодня центр города застроен жилыми, административными, торговыми, общественными зданиями. Кроме того, ткань города формируют и общественные пространства. Некоторые из них используются для проведения городских праздников, другие служат транзитной зоной для пешеходов, третьи стихийно наполняются несанкционированной торговой активностью, неуместной рекламой и небезопасными развлечениями для детей (батутами, точками проката велосипедов и электромобилей).
Организаторы конкурса предлагают в корне изменить ситуацию и создать одновременно функциональные, безопасные и современные пространства для детей и семей с детьми. Кроме того, одним из важных аспектов является успешная интеграция площадок в городскую среду.
пресс-релиз:
Ivano-Frankivsk – European classic monocentric city that has evolved from a fortress. Downtown is a multifunctional area with aggregated zoning. Historically formed residential areas, maintenance objects, general and administrative institutions, cultural and entertainment facilities and other objects are situated here. They are connected by public spaces that were formed by existing landscapes, pedestrian zones, and public squares.
Public spaces of the central city part have varying degrees of congestion: some are constantly used for arranging festive events, seasonal and holiday trade; others, with absolutely suitable geometric parameters and location, are purely transit areas. These areas often become locations of unauthorized remote trade with corresponding accumulation of disharmonizing objects, advertising, rubbish etc. Absence of places designed for short-term stay of children and families with children is especially noticeable. In this regard, along with other objects of public service, unauthorized set of children's entertainment facilities start to appear: trampolines, bicycles, electric cars. Those, in return, often neglect basic safety rules for children and random pedestrians. Those areas are in need of improvement, detailing, adding sense and qualitative elements of landscape, urban design (both stationary and mobile types) with the possibility of rapid transformation.