The professional career of the Soviet architect Boris Iofan (1891–1976) started in Rome after the WWI in a peculiar period, when the development of the construction industry coincided with the search of the "great style" for the national identity all over the Western world and in particular in Italy. Undoubtly, Iofan followed the new trends and knew the works and projects of his contemporaries, such as Gino Coppedé, who realized the project of Rome train station area (1922), the monumental buildings by Armando Brasini, with whom he worked, and the visionary skyscraper projects by Mario Palanti, who worked in Argentina and showed his works in Rome in 1924. The paper analyzes the actual and possible crossings of Iofan with those architects and their consiquences for his work in the Soviet Union after his return in 1924.
Профессиональная карьера советского архитектора Бориса Иофана (1891-1976) началась в Риме после Первой мировой войны в особый период, когда развитие строительной отрасли совпало с поиском «большого стиля» для национальной идентичности во всем западном мире и в частности в Италии. Несомненно, Иофан следил за новыми тенденциями и был знаком с постройками и проектами своих современников, таких как Джино Коппеде, автор проекта реконструкции района римского железнодорожного вокзала (1922), монументальными зданиями Армандо Бразини, в бюро которого он сотрудничал, и визионерскими проектами небоскребов Марио Паланти, который работал в Аргентине и сделал выставку своих в Риме в 1924 г. В статье анализируются фактические и возможные пересечения Иофана с этими архитекторами и их последствия для его творчества в Советском Союзе после возвращения в 1924 г.
|